krim

Pesan Cinta dan Toleransi yang Ditulis Kenji Goto, Jurnalis Jepun yang Dipenggal ISIS




Kumpulan pengganas militan yang menamakan diri Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) mengaku sudah melaksanakan wartawan Jepun, Kenji Goto. Lelaki berusia 47 tahun itu dipenggal ISIS walaupun Jepun masih melakukan rundingan untuk membebaskannya.
Namun, sebuah tweet yang ditulis Kenji Goto menjadi viral selepas kematiannya. Tweet mengandungi mesej cinta itu memperlihatkan seorang tokoh Goto yang kemanusiaan, ramah, dan boleh berkawan dengan siapa saja. Dalam tweet berbahasa Jepun yang ditulis pada 7 September 2010 silam itu, juga terlihat sosok Kenji Goto yang renungan dan penyabar.

"Tutup mata anda dan tetaplah sabar. Sekali anda merasakan amarah dan membentak, maka (kesabaran) itu berakhir. Ini seperti berdoa. Membenci bukan perilaku manusia, menghakimi adalah wilayah Tuhan. Itulah yang diajarkan saudara Arab saya," tulis Kenji Goto.


twitter.com/@kenjigotoip Tweet Cinta dan Toleransi Kenji Goto
Hingga Selasa (3/2/2015) pagi, tweet itu sudah di-semula lebih dari 22,000 kali. Tweet yang ditulis Goto di Syria itu sudah dijadikan kegemaran lebih dari 24.000 kali.

Akaun Twitter itu disahkan memang milik Goto, berdasarkan keterangan dari Toshi Maeda, teman dekat Goto. Selama ini, Kenji Goto disebut menggunakan aplikasi video mobile yang dibangunkan oleh syarikat yang dipimpin Maeda.

Selama berada di Syria, Kenji Goto banyak memuat naik laporan video ke akaun YouTube miliknya. Apa yang dimuat naik di YouTube kemudian juga di-share oleh Goto di akaun Twitter-nya. Pelbagai video yang diambil Goto memfokuskan laporan tentang penderitaan anak-anak di Sierra Leone, Afghanistan, Iraq, dan juga Syria.

Kenji Goto sempat pulang ke Jepun, tetapi kembali ke Syria selepas mendapat khabar bahawa Haruna Yukawa, sahabatnya selama di Syria, diculik ISIS. Ketika itu, Goto berusaha untuk menyelamatkan sahabatnya yang hilang sejak musim panas tahun lalu. 

Yukawa kemudian menjadi korban kebiadaban ISIS. Malang sekali, Kenji Goto menjadi "kurir" yang mengkhabarkan kematian Yukawa dalam video yang dikeluarkan oleh ISIS. Dalam video itu, Goto kelihatan memegang sebuah foto jasad Haruna Yukawa.
ISIS kemudian memuat naik video ke internet, yang memperlihatkan pelaksanaan Kenji Goto, tak lama selepas kematian Yukawa.

Meski begitu, Kenji Goto meninggalkan "warisan" berharga, sebuah mesej cinta dan toleransi, yang didapatnya selama berada di Syria. Kenji Goto seperti ingin menyampaikan hikmah bahawa apa yang dilakukan ISIS bukanlah cerminan perilaku bangsa Arab atau umat Islam.

0 Response to "Pesan Cinta dan Toleransi yang Ditulis Kenji Goto, Jurnalis Jepun yang Dipenggal ISIS"

Post a Comment