krim

BOS baru Google Ramalkan "Kemusnahan" Internet


Kenyataan mengejutkan datang dari bos Google, Eric Schmidt. Pada Forum Ekonomi Dunia minggu lalu, Schmidt yang saat ini berkhidmat sebagai Executive Chairman Google mengatakan bahawa internet akan hilang dari tamadun. "Ringkasnya, internet bakal hilang," kata Schmidt, sebagaimana dilaporkan Forbes Isnin (27/1/2015).

 Kenyataan itu muncul apabila media menanyakan ramalan Schmidt tentang masa depan laman-laman internet. Namun, kenyataan Schmidt perlu dilihat secara lebih delat . Maksud dari pernyataan Schmidt adalah, kelak manusia dan internet akan menjadi kesatuan yang tak dapat dipisahkan. Dengan demikian, manusia sukar menyedari kehadiran internet sebagai sebahagian dari kehidupan mereka. Hal ini berkaitan dengan maraknya pelaksanaan atas konsep internet of things (IOT), di mana kelak semua benda akan dihubungkan dengan internet. 

Manusia akan hidup dengan alat serba automatik dan dinamik. Perkembangan iot telah bermula dengan maraknya pengeluaran  alat dan peranti penyokong smarthome. "Internet akan menjadi sebahagian dari kehidupan seharian manusia. Bayangkan anda berjalan ke sebuah bilik dan bilik itu seolah-olah dinamik. Anda seakan-akan berinteraksi dengan benda-benda di bilik itu," lelaki berusia 59 tahun ini menjelaskan. Intinya, Schmidt mengutarakan bahawa teknologi saat ini bergerak menuju kematangan.


Kelak, ketika teknologi telah mapan, manusia tak lagi menyedari bahawa kehidupannya banyak diintervensi oleh teknologi. Dengan kata lain, maksud Schmidt bukanlah "internet akan hilang", tetapi lebih pada "internet menuju kemampanan". - forbes


0 Response to "BOS baru Google Ramalkan "Kemusnahan" Internet "

Post a Comment